mtopli

  • ۰
  • ۰

تحقیق درمورد معلم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.

انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.

دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.

در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند ...

مفهوم علم

ـ امروزه در زبان پارسی و عربی کلمه «علم» به دو معنای متفاوت بکار برده می شود.

1- معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. قرآن کریم به این معنا اشاره دارد که « هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» «آیا یکسانند آنان که می دانند و آنان که نمی دانند.» (زمر/ 9)از این منظر به همه دانستنیها صرف نظر از نوع آنها علم گفته می شود مطابق این معنا، اخلاق، ریاضیات، فقه، ‌دستور زبان، مذهب، زیست شناسی و نجوم همه علم اند... کلمه Knowledge در انگلیسی و Connaissance در فرانسه معادل این معنا علم اند.

2-کلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشند... علم در این جا در برابر همه دانستنیهایی قرار می گیرد که آزمون پذیر نیستند. اخلاق (دانش خوبی ها و بدیها) متافیزیک (دانش احکام و عوارض مطلق هستی) عرفان (تجارب درونی و شخصی) منطق (ابزار هدایت فکر) فقه، اصول، بلاغت، و ... همه بیرون از علم به معنای دوم آن قرار می گیرند و همه به این معنا غیر علمی اند کلمه SCIENCE در انگلیسی و فرانسه معادل این معنا علم اند.

دیده می شود که علم در این معنا بخشی ازعلم به معنای اول را تشکیل می دهد و به سخن دیگر علم تجربی نوعی از انواع دانستنیهای بسیاری است که در اختیار بشر می تواند قرار گیرد. رشد علم به معنای دوم عمدتا از آغاز دوره رنسانس به بعد است در حالیکه علم به معنای مطلق آگاهی (معنای اول) تولدش با تولد بشریت هم آغاز است. آیه قرآنی «خلق الانسان علمه البیان» (خداوند رحمن انسان را آفرید و بیان را به وی تعلیم داد/ رحمن/4و3) بهترین موید این معناست.

معنای عالم با توجه به دو تعریف از علم

ـ در نگاه اول به علم که نگاه ترکیبی به معرفت است خداوند معلم اول و پیامبر معلم ثانی است چرا که پس از تعلیم آدم توسط خداوند دستور «قال یا آدم اننبئهم باسمائهم» (ای آدم ملائکه را به این اسماء آگاه ساز/ بقره 33) آدم علیه السلام داده شده این بدان جهت است که اساساً هدف آفرینش انسان با علم و معرفت پیوند ناگستنی دارد در بیان رسا و جامع سید شهیدان امام حسین (ع) این معنا به خوبی روشن است که: «ما خلق العباد الا لیعرفوه،‌ فاذا عرفوه عبدوه» (بندگان را نیافرید مگر برای آن که او را بشناسند پس چون او را شناختن عبادتش خواهند کرد. ـ در این معنا هدف از ارسال معلم ثانی ارائه معرفتی است که انسان بواسطه آن به عبادت می رسد «هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم تیلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» (اوست خدایی که پیامبر بزرگوار از میان شان برانگیخت تا بر آنان آیات وحی را تلاوت کند و آنان را پاک سازد و شریعت کتاب و حکمت الهی را بیاموزد که پیش از این همه در ورطة جهالت و گمراهی بودند (جمعه/2) در این آیه همه علوم از جمله بیان، اخلاق،‌ تعلیم کتاب و حکمت، برای رهایی از گمراهی و یافتن راه هدایت (عبادت) توسط پیامبر (ص) معرفی شده است. ـ در نگاه دوم که نگاه تفکیکی به شاخه ای معرفت است. معلم اول ارسطو است چرا که «وی نخستین واضع علم منطق بود ... و راه دلیل و برهان منطقی را باز نمود و معلم ثانی نیز ابونصر فارابی است بخاطر آنکه او اول بار کتب حکمت یونانی را که ارسطو و غیره تحریر کرده اند از یونانی به عربی ترجمه کرد و تعلیم داد....

ارزش و مقام معلمشرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یکی از آن معلمان راستین است که اولاً با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر می کند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل می سازد. خداوند را می خوانیم که او رابا سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) محشور سازد.

هنر معلمی:

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: 1ـ 5)

بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.

مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:

چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد

از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.

شهید ثانی رحمت الله درباره هنر معلمی خداوند می فرماید:

خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.

به همین جهت امام خمینی (ره) می فرمود:

معلم اول خدای تبارک و تعالی است ..... به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.

داستانی زیبا از رابطه شاگرد و معلم:

بهترین نوع این رابطه که سرشار از ادب و فروتنی است، در داستان حضرت موسی (ع) به عنوان شاگرد و حضرت خضر (ع) در مقام معلم ـ نمود دارد. موسی (ع) مأمور شد تا از بنده ای صالح به نام خضر (ع) کسب علم کند. قرآن آغاز گفت و گوی این معلم و شاگرد را این چنین بیان می کند:

قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشداً * قال انک لن تستطیع معی صبراً * و کیف تصبر علی ما لم تحط به خبراً * قال ستجدنی ان شاء الله صابراً و لا اعصی لک امراً * قال فان اتبعتنی فلا تسئلنی عن شی ءٍ حتی احدث لک منه ذکراً. (کهف: 66 ـ 70)

موسی به او گفت: «آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده که مایه رشد است به من بیاموزی؟ گفت : «تو هرگز هم پای من نمی توانی صبر کنی و چگونه در مورد چیزهایی که از آن شناخت نداری، شکیبایی می کنی؟» گفت: «اگر خدا بخواهد، مرا شکیبا خواهی یافت و در هیچ کاری نافرمانی تو نمی کنم». گفت: اگر به دنبال من آمدی، چیزی از من مپرس تا خودم از آن با تو سخن بگویم.»

معلم در کلام امام خمینی (ره):

نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند.

تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.

معلم در سخنان مقام معظم رهبری:

دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند.

اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.» این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.

معلم در کلام استاد مطهری:

معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از









سایر محصولات :
تحقیق درمورد معلم

تحقیق درمورد معلم ...

تحقیق درمورد مدیریت استرس 6 ص

تحقیق درمورد مدیریت استرس 6 ص...

تحقیق درمورد فرهنگ خشونت و راه های نفی آن 9ص

تحقیق درمورد فرهنگ خشونت و راه های...

فایل فلش تبلت چینی epad بامین برد A728MTKT

فایل فلش تبلت چینی...

تحقیق درمورد عوامل نفوذ درادراک 6ص

تحقیق درمورد عوامل نفوذ درادراک...

تحقیق درمورد عناصر نادر خاکی

تحقیق درمورد عناصر نادر خاکی...

تحقیق درمورد علل اعتیاد جوانان

تحقیق درمورد علل اعتیاد جوانان...

تحقیق درمورد تأثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

تحقیق درمورد تأثیر عوامل فیزیکی...

فایل فلش تبلت چینی epad بامین برد b86v

فایل فلش تبلت چینی epad...

طراحی و تولید cncهای مینی برای تولید بردهای الکترونیک

طراحی و تولید cncهای مینی...

تحقیق هندسه نااقلیدسى و نسبیت عام اینشتین

تحقیق هندسه نااقلیدسى و نسبیت عام...

تحقیق ناصرالدین شاه

تحقیق ناصرالدین شاه...

تحقیق موتزارت، نابغه دنیای موسیقی

تحقیق موتزارت، نابغه دنیای موسیقی...

تحقیق مشاهیر در نیشابور

تحقیق مشاهیر در نیشابور...

تحقیق اهمیت هنرهای ایران

تحقیق اهمیت هنرهای ایران...

تحقیق ویکتور هوگو 26ص

تحقیق ویکتور هوگو...

تحقیق مهانداس کارامچاند گاندی 32ص

تحقیق مهانداس کارامچاند گاندی...

تحقیق مشهد بیضا 17ص

تحقیق مشهد بیضا 17ص...

تحقیق لئوناردو داوینچی

تحقیق لئوناردو داوینچی...

تحقیق کریم خان زند و سلسله زندیه

تحقیق کریم خان زند و...

تحقیق قرآن‏شناسی از دیدگاه امام خمینی

تحقیق قرآن‏شناسی از دیدگاه امام...

کتاب صوتی قدرت عادت اثر چارلز داهیگ The Power of Habit Why We Do What We Do in Life and Business

کتاب صوتی قدرت عادت...

تحقیق قائم مقام فراهانی

تحقیق قائم مقام فراهانی...

تحقیق فیثاغورس

تحقیق فیثاغورس...

تحقیق فضل بن شاذان

تحقیق فضل بن شاذان...

تحقیق عمر خیام نیشابوری

تحقیق عمر خیام نیشابوری...

تحقیق ضحاک ماردوش

تحقیق ضحاک ماردوش...

تحقیق صادق هدایت 16ص

تحقیق صادق هدایت 16ص...

تحقیق صائب تبریزی

تحقیق صائب تبریزی...

تحقیق شیمی دانهای نامی اسلام

تحقیق شیمی دانهای نامی اسلام...

تحقیق شناخت حسی و مکانیسم تعمیم آن

تحقیق شناخت حسی و مکانیسم تعمیم آن...

دانلود پروژه فرکانس متر با سون سگمنت

دانلود پروژه فرکانس...

تحقیق سیری در آثار باستانی عراق

تحقیق سیری در آثار باستانی عراق...

تحقیق زندگینامه بزرگان موسیقی

تحقیق زندگینامه بزرگان...

تحقیق تعیین هویت نویسنده بر اساس دست نوشته فارسی

تحقیق تعیین هویت نویسنده...

تحقیق Portal

تحقیق Portal...

سوز وگدازکتاب شعرمصور

سوز وگدازکتاب شعرمصور...

دانلود پروژه لوکس متر

دانلود پروژه لوکس...

تحقیق گوشه هایی از وصیت نامه شهید چمران 2ص

تحقیق گوشه هایی از...

تحقیق کوروش کبیر

تحقیق کوروش کبیر...

تحقیق وین هلن کونارد رونت گن

تحقیق وین هلن کونارد رونت گن...

تحقیق وصیت نامه داریوش کبیر 4ص

تحقیق وصیت نامه داریوش کبیر...

تحقیق وحشی بافقی

تحقیق وحشی بافقی...

تحقیق نیچه 10ص

تحقیق نیچه 10ص...

تحقیق نیوتون

تحقیق نیوتون...

تحقیق نورمن فاستر 10ص

تحقیق نورمن فاستر 10ص...

تحقیق نعمت الله ولی 7ص

تحقیق نعمت الله ولی 7ص...

تحقیق ناپلئون بناپارت 2ص

تحقیق ناپلئون بناپارت 2ص...

تحقیق مُحَمَّد زَکَریای رازی 8ص

تحقیق مُحَمَّد زَکَریای...

تحقیق مولوی و شمس تبریزی

تحقیق مولوی و شمس تبریزی...

پاورپوینت آشنایی با RAID
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله صدمات ستون فقرات
تحقیق مقایسه اثر درمانی گوۀ خارجی به همراه ساپورت مفصل ساب تالار با گوه های خارجی داخل کفش در بیماران مبتلا به آرتروز زانو
مقاله سل ریوی
مقاله درباره تاریخچه پلاستیک‌ها
مقاله انواع نانوکامپوزیت ها و کاربرد آنها در صنایع هوا و فضا
تحقیق درباره شکل درد زایمانی
تحقیق درباره واکسن
پاورپوینت کمکهای اولیه
پاورپوینت درباره تیروئید
تحقیق درباره اختلالات مربوط به کروموزوم های جنسی
پاورپوینت درباره فتوشاپ
پروژه حرارت مرکزی با آبگرم

کلمات کلیدی :مام افرادش معلم شهیدان امام حسین حقیق درمورد معلم این معنا معنای دوم معلم ثانی این آیا علم اند معلم اول laquo خداوند انسان معنای معلمی آفرینش پیامبر پروردگار شاگرد
  • ۹۶/۰۷/۲۸
  • رضا محسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی